Dataa on nykyään kaikkialla. Sitä kerätään mitä omituisimmista asioista ja hyödynnetään jopa niin hyvään kuin pahaan. Datan merkitys on kasvanut niin suureksi että nyky yhteiskunnassa se tituleerataan öljyäkin kalliimmaksi. reCAPTCHA -testi on tullut monelle tutuksi verkossa, jossa ihmisen täytyy kirjautuessaan johonkin palveluun todistaa olevansa ihminen eikä robotti. Tämä yksinkertainen testi kuitenkin kerää käyttäjistä dataa jatkuvasti ja hyödyntää sitä AI:n kehittämiseksi. Testiä on jouduttu moneen kertaan parantamaan koska tekoäly oppii tämän datan avulla tunnistamaan kuvia ja tekstiä ja matkimaan ihmisen käyttäytymistä netissä. Tämän datan avulla voidaan ennustaa ihmisten netti käyttäytymistä ja löytää hotspotit, jolloin verkkosivut voidaan rakentaa niin, että tärkeät asiat sijoitetaan sinne missä se vaikuttaa ihmisen alitajuntaan huomaamatta.

Data on kaikkialla


Kauppojen bonus -kortti saattaa olla ihmisen paras kaveri ja alennuksia jahdataan. Samalla kaupat jahtaavat dataa ja saavat ihmiset kuluttamaan enemmän tarjoamalla kohdennettuja alennuksia. Dataa on kerätty jo niin paljon, että nämä katalat järjestelmät saattavat tietää ihmisen olevan raskaana ennen kuin hän tietää sitä itse. Pahimmillaan dataa on hyödynnetty vaaleissa Cambridge Analytica:n toimesta 2016 USA:ssa. Loistava dokumentti Netflixissä nimeltä The Great Hack kertoo kuinka datan avulla, tekaistuilla uutisilla ja kuvilla mustamaalattiin vastapuoli sosiaalisessa mediassa vaalien voittamiseksi. Vain tulevaisuus näyttää mitä kaikkea datan avulla voidaan tehdä tulevaisuudessa.

Missä menee raja?


Kuka valvoo datan keräämistä ja käyttämistä ja mihin se loppuu. Teknologia menee eteenpäin jatkuvasti eikä kukaan meistä ole piilossa siltä. Päivittäisten asioiden hoitaminen vaatii jo tänä päivänä teknologian hyödyntämistä ja joka päivä altistutaan datan perusteella luotuun markkinointiin joka huomaamattaan vaikuttaa alitajuntaan ja jättää muistijäljen. Itsekin luulin olevani turvassa tältä, mutta huomaan, että perustan monia ostoksiani vain mielikuviin, joita mainokset ovat luoneet päähäni. Dataan perustuvaa alitajuntaan ja ihmisten mielipiteisiin vaikuttavaa markkinointia ja jopa uutisointia pitäisi pystyä jotenkin kontrolloimaan. Mitä itse olet viimeksi ostanut tai luullut todeksi vain koska näit sen verkossa?

Lähteet

Mäkäräinen-Suni I. Powerpoint. Datan merkitys (digitaalisessa) liiketoiminnassa. 2021.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *