Markkinointi on avain verkkokaupan menestykseen. Markkinointia voi verkossa tehdä monella eri tavalla ja on tärkeää valita juuri se oikea tapa markkinoida omien tavoitteiden mukaisesti. Yksi kustannustehokas tapa markkinoida verkossa on hakukoneoptimointi (SEO). Verkkosivujen hakukoneoptimointi ystävälliseksi on tärkeää, koska suurin osa ihmisistä löytää uuden tuotteen tai verkkosivun Googlen kautta. Digitalisaatio on tuonut muutoksen ihmisten ostokäyttäytymiseen ja monesti Googlea käytetään, kun haetaan tietoa ennen kuin otetaan yhteyttä. Google on ylivoimaisesti maailman suurin ja käytetyin hakukonepalvelu markkinoilla. Googlen markkinaosuus hakukoneista globaalisti on noin 86%. Tästä syystä on tärkeää, että yrityksesi verkkosivut ovat Googlen ensimmäisellä välilehdellä.  

Hakukoneoptimointi


Hakukoneoptimoinnissa on kyse siitä, että valitaan verkkosivuille oikeita ja täsmääviä avainsanoja ja otsikoita. Näitä ei saa kuitenkaan toistaa useasti, vaan on löydettävä sanojen synonyymejä. On myös tärkeää luoda verkkosivuille kattava ja tarkka sisältö sekä laskeutumissivu ja ulkoiset linkit. Sisällössä on huomioitava se, että koko sisältö on tarkoitettu asiakkaille, eikä yrityksen sisällä oleville henkilöille, jotta asiakkaat löytävät verkkosivuille etsiessä sitä Googlesta. Usein myös pidempi sisältö osuu paremmin hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnin tuloksia on helppo seurata Google Analyticsin avulla. Mittareita, joiden avulla kehitystä on seurattavissa

  1. Orgaaninen liikenne 
  2. Sivuston näkyvyys hakukoneissa 
  3. Sivuston löytäminen oikeilla hakusanoilla 
  4. Kauppaan johtaneiden yhteydenottojen määrä sivuston kautta 
  5. Istuntojen kestopituus 
  6. Välitön poistumisprosentti 

Jos ei ole markkinointia?


Jos yritys päättää, että tuotetta tai palveluita ei markkinoida ollenkaan, on hyvin mahdollista, että potentiaaliset asiakkaat eivät löydä palvelun tai tuotteen pariin. Jos asiakkaat eivät ole kuullut aikaisemmin yrityksestä, he eivät myöskään tiedä sen olemassaolosta ja tätä myöden maksimaalinen asiakaskunta ei ole tavoitettavissa. Verkosta löytyy monia halpoja keinoja markkinoida omaa liiketoimintaansa ja mielestäni jokaisen yrityksen tulisi markkinoida ainakin jollakin tapaa itseään, jotta mahdollisia uusia asiakkaita saataisiin. On surullista nähdä kuinka aloittavat yritykset kaatuvat, kun asiakkaita ei ole, mutta joskus syy saattaa olla myös jossain muualla kuin asiakkaissa.

Lähteet

Mäkäräinen-Suni. Powerpoint. Markkinointi, myynti ja digitaalisuus, Google ja hakukoneoptimointi. 2021.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *