2020-luvulla on vaikeaa löytää yritystä, jonka toiminnassa ei olisi mitään digitaalista. Kassatoiminnot ja maksuvälitys hoituvat useimmissa yrityksissä digitaalisesti, vaikka tuotteet tai palvelut eivät olisi digitaalisessa muodossa. Useimmilla yrityksillä on verkkosivut, tai ainakin Facebook-profiili, josta löytyvät yrityksen yhteystiedot, ja puhelinluettelon keltaiset sivut ovat jääneet historiaan.

Digitaalisessa liiketoiminnassa käytetään teknologiaa tuomaan lisää arvoa yrityksen liiketoimintamalleihin, asiakaskokemuksiin ja ydintoimintaa tukeviin ominaisuuksiin. Digitaalinen liiketoiminta on siis uusien arvoketjujen ja liiketoimintamahdollisuuksien luomista.

Varsinainen digitaalinen liiketoiminta, eli liiketoiminta verkon välityksellä, otti harppauksen COVID-19 pandemian myötä, kun liikkumisrajoitukset pakottivat ihmiset etätöihin ja normaalit liiketoiminnan osa-alueet siirtyivät verkkoon niin laajasti kuin oli mahdollista.

Digitalisaation ammattilainen Venture Leap GmbH kuvailee Digitaalisen liiketoiminnan malleja seuraavasti:

Teknologia mahdollistaa liiketoiminnan digitalisointia perinteisen liiketoiminnan rinnalle tai tueksi, esimerkiksi ravintolalle digimenu, pöytävaraus verkkosivuilla tai mobiilisovelluksessa, sosiaalinen media tiedotus- ja markkinointikanavana, leimakortit mobiilisovelluksessa, sekä tiedotusvälineiden monikanavaisuuden kuten paperisten sanoma- ja aikakauslehtien digiversiot ja uutispalveluiden mobiilisovellukset ajantasaiseen tapahtumien seurantaan.

Kuluttajalle liiketoiminnan digitalisoituminen tarkoittaa arjen helpottumista (esim. helppo hintojen vertailu), viihtyvyyden parantumista ja tehokkuuden lisäämistä (esim. siakaspalveluchat, joka mahdollistaa asioinnin 24/7), sekä vapaa-ajan lisääntymisen, kun asioita voi hoitaa verkon välityksellä yhdellä istumalla, ilman virastoissa ja toimipaikoissa jonottamista.

Mitä digitalisaatioon liittyvät teknologiatermit tarkoittavat:

Digitaalinen datan kerääminen, koneoppiminen ja tekoäly mahdollistavat palvelun tarjoamisen automatisointia ja mm. käyttödataa keräämällä kuluttajalle voidaan suunnata kohdennettua mainontaa eri digitaalisissa kanavissa. Tätä on myös kritisoitu ja pelätty, mutta parhaimmillaan kuluttaja saa näkyvilleen mainoksia juuri häntä kiinnostavista asioista, jolloin tiedon etsiminen helpottuu.

Tietoa on digitaalisessa muodossa paljon, mutta kuten muussakin liiketoiminnassa, ollakseen liiketoimintaa, sillä pitää olla jonkinlainen ansaintalogiikka. Esimerkiksi blogin pitäminen voi olla ajanvietettä, harrastus, jos se perustuu kirjoittamiseen ilman ansaintatavoitetta. Blogin pitäminen voi olla myös liiketoimintaa, jos se kerää käyttödataa, jonka perusteella sisältöä tuotetaan mainostulojen kasvattamiseksi.

Käytännössä liiketoiminnan digitalisoiminen mahdollistaa mm. palvelun laajemman jakelun, palvelun automatisoinnin, nopeuttamisen ja monistamisen, mikä mahdollistaa yritykselle korkeamman tuoton tai asiakkaille alhaisemmat hinnat. Digitaalisuuden kasvulla liiketoiminnassa on ollut myös merkittävä rooli myynnin ja markkinoinnin rooleissa. Markkinoinnin digitalisoituminen laajentaa uudenlaista asiakasymmärrystä, mikä auttaa ymmärtämään asiakkaan ostoprosessin eri vaiheita myös paremmin. Tämän avulla asiakkaille pystytään tarjoamaan enemmän kohdennettua sisältöä ja viestintää esimerkiksi ostopäätöksen tueksi. Digimarkkinoinnin tärkeimpiä prosesseja on esimerkiksi tieto siitä, missä asiakkaat liikkuvat, mitä kautta he päätyvät tietyille sivustoille ja mitkä asiat vaikuttavat heidän ostopäätökseensä.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *